دیابت شایع ترین بیماری مزمن غیر مسری در جهان است که از طرفی به دلیل عوارض خطرناک آن و از طرف دیگر به خاطر رویکرد جهانی استفاده از روش های درمانی طب مکمل و سنتی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با بررسی طب بومی سرزمین های کهن همچون ایران و استفاده از تجربیات برجسته این طب مانند مرحوم دکتر احمدیه که از جمله متأخرترین آنها بوده است، می توان روش های نوینی برای کنترل و درمان دیابت ارائه داد.
بیماری دیابت به اختلالات مزمن متابولیسم قند اطلاق می شود که وجه مشخصه آنها افزایش قند خون در اثر اختلال عملکرد انسولین یا کاهش تولید آن است (۱). دیابت شایع ترین بیماری غیر مسری در جهان و به دلیل عوارض کوتاه مدت و دراز مدت خطرناک آن چهارمین عامل مرگ و میر در کشورهای صنعتی است (۲). با توجه به شیوع روز افزون این بیماری تعداد مبتلایان به آن در ایران تا سال ۲۰۳۰ از ۲/۱ میلیون نفر به حدود 4/6 میلیون نفر خواهد رسید (۳) از آنجا که امروزه شاهد اپیدمی رو به گسترش ابتلا به دیابت در کشورهای در حال توسعه هستیم و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، مهمترین چالش سیستم های بهداشتی و درمانی در سال های آینده کنترل و درمان دیابت و عوارض آن خواهد بود.
رویکرد جهانی استفاده از روش های درمانی طب مکمل و سنتی در درمان بیماری های صعب العلاج و به خصوص ورود این حیطه از دانش بشری به مطالعات جدید پزشکی، دانشمندان را بر آن داشته تا با بررسی طب بومی سرزمین های کهن بتوانند دریچه ای نو جهت یافتن روش های جدید برای کنترل و درمان بسیاری از بیماریها از جمله دیابت به روی محققان بگشایند.
از آنجا که طب سنتی ایران که در بانک های اطلاعاتی دنیا نام های دیگری نیز از جمله طب یونانی طب عربی و غیره دارد، یکی از مکاتب شناخته شده و ریشه دار طب سنتی در دنیا است و موارد متعددی از بیماری دیابت و درمان آن را اشاره کرده است بر آن شدیم تا با مطالعه منابع اصلی طب سنتی به طور نظری و بررسی تجربیات بالینی متأخرترین پزشک معاصر که بر پایه طب سنتی طبابت می نموده و آثار مکتوب به نام «راز درمان» از او به جا مانده است؛ جناب آقای دکتر احمدیه مروری کلی و جامع در مورد درمان دیابت از منظر طب سنتی ایران از منابع قدیم تا زمان معاصر انجام دهیم.

بیماری ذیابیطس در متون طب سنتی

با مطالعه کتب معتبر و مرجع طب سنتی ایران مانند الحاوی فى الطب (۴)- قانون (۵) – ذخیره خوارزمشاهی (۶) و از کتب متأخرتر؛ شرح الاسباب و العلامات (۷)، طب اکبری (۸)، بیماری دیابت و علائم و نشانه های آن مورد بررسی قرار گرفتند که همراه با پرسش از اهل علم و تجربه؛ آنچه در این منابع یافت شد که شبیه ترین به بیماری دیابت در حال حاضر است و تحت عنوان «ذیابیطس» مطرح شده است.
ذیابیطس یک کلمه یونانی است و معادل دولاب در زبان فارسی است. این بیماری نام های دیگری نیز مانند زلق الکلیه، الدواره، پرگاریه نیز دارد. نکته جالب توجه این است که در اکثر کتب مرجع، این بیماری را در بخش مربوط به علائم بیماری های ادراری آورده اند. به طور مثال در کتاب قانون در بخش مربوط به احوال مثانه و بول [ادرار] در ذیل بخشی با نام «الاوقات اللتي تعرض البول» [وقت های بروز عوارض ادراری] فصلی به نام ذیابیطس مطرح شده است. (۵)
تعریف ذیابیطس در قریب به اتفاق تمام متون مورد مطالعه: «آن است که در زمان کوتاهی پس از آب نوشیدن همان آب از ادرار خارج شود. فرد مبتلا مرتب آب مینوشد ولی سیراب نمیشود بلکه ادرار می کند و نمی تواند آنرا در بدن نگهدارد» پس از تعریف این بیماری به ذکر اسباب (اتیولوژی) آن پرداخته اند که به طور کلی این گونه دسته بندی می شوند:
   – ضعف کلیه و ناتوانی آن از نگاه داشتن آب
   – اتساع مجاری ادرار تا بدان سبب، آب در کلیه هیچ توقفی نداشته باشد و ناپخته زود بیرون آید
سوء مزاج سرد که بر همه تن یا بر کبد یا بر کلیه مستولی گردد که می تواند به سبب ناشتا آب سرد خوردن یا سببی غیرآن مانند محصور بودن در سرمای سخت گزنده باشد.
حرارتی غریب و به افراط بر کلیه مستولی شود یعنی یک قوت غیر طبیعی در کلیه به وجود می آید که به سبب آن کلیه بیش از حد تحمل خود، ماده آبی از کبد میکشد و ناپخته دفع میکند و کبد از ما قبلش یعنی از ماساریقا می کشد و ماساریقا از معده می کشد و معده طلب آب می کند و در نتیجه تشنگی غالب می شود و این کشیدن آب و این جذب ماده آبی و دفع آن پیوسته ادامه دارد به طوری که اندام ها از یکدیگر ماده آبی را کشند و به این ترتیب زود شدن دفع بول و زود شدن تشنگی را و آب خواستن را به دولاب مانند کرده اند. در اکثر منابع عامل چهارم شایع ترین سبب بیماری مطرح شده است.
همانطور که از جمع بندی علل ذکر یافته برمی آید دو نوع ذیابیطس در متون طب سنتی ذکر شده است که نوع شایع تر آن را «ذیابیطس گرم» و نوع دیگر را «ذیابیطس سرد» می نامند که نوع دوم را ابوعلی سینا در قانون ذکر می کند که در طول عمر خود ندیده است.
ذیابیطس را یک بیماری با پیش آگهی بد «ردیء» معرفی کرده اند به طوری که در ازمان بیماری به دلیل جذب رطوبات از بدن، به ذوبان و بیماری دق می انجامد [یعنی موجب لاغری میشود] چرا که بدن را از رطوبت آب نوشیده شده محروم می کند.

درمان ذیابیطس در متون طب سنتی

از آنجا که معالجه در طب سنتی بر اساس از بین بردن سبب است بنابراین درمان های متفاوتی بر حسب نوع دیابت ذکر شده است که خلاصه آن از این قرار است:
اولین قدم درمان در طب سنتی بر اساس مشی حکمای بزرگی همچون رازی و ابو علی سینا استفاده از تدابیر مناسب خصوصا با غذاها بوده است (١٠). بنابراین در دیابت نوع گرم توصیه به تبرید و ترطیب با سبزی ها و میوه ها مثل آب کدوی مشوی [تشویه شده: بریان شده] و عصاره خیار با بزرقطونا [اسفرزه] و آب انار ترش و آب آلو و امثال اینها بدون مخلوط کردن با آب و رب های بارد مدر، شده است سکونت در هوای سرد و مرطوب، بوییدن کافور، نیلوفر و امثال آنها از گیاهان خوشبوی بارد. همچنین خوردن غذاهای لطیفی که استحاله سریع نیابند و چنان لطیف باشند که ماده آبی آنها بدون آنکه ادرار زیادی به وجود آورد تحلیل رود و همزمان طبیعت شکم را نرمی بخشد.
بهترین این غذاها موادی هستند که شکم را نرم کنند و از بین برنده عطش نیز باشند مانند آش جو، آش آلو، که نوع شایع خورش کدو، آش آب غوره (۱۰)، سوپ ذرت، آب کشک الشعیر، شیر گوسفند، دوغ ترش، گوشت تازه ماهی به طوری که ایجاد عطش نکند، شورباهای ساده و بسیار چرب با گوشت گوساله یک ساله، مرغ خانگی چاق شده یا پاچه گاو، آش های حاوی سرکه مخلوط با داروهای ضد قبض شکم و پرهیز از مصرف میوه های سرد و قابض و هر میوه مدر مانند «به».
آنچه تجربه خود ابن سینا بوده است مخلوط سرد شده آبدوغ کف گرفته با آرد جو است. همچنین قرص گلنار ذکر می شود که حاوی اقاقیا، گل محمدی، گلنار، صمغ عربی، کتیرا که با لعاب بزرقطونا میل می شود. نسخه های دیگر شامل قرص طباشیر حاوی طباشیر و گل مختوم و خرچنگ رودخانه ای سوخته و شسته، لاک، بزر خشخاش و بزر کاهو و لعاب بزرقطونا است. البته ضمادات، آبزن ها، اطلیه و حتی قی جهت انحراف آب از کلیه ها و حقنه جهت نرم نگه داشتن شکم نیز ذکر شده اند که تفصیل آنها در این مقاله نمی گنجد.
در کتاب ذخیره علاوه بر تایید موارد بالا توصیه به تجویز کشکاب غلیظ سرد و روغن گل نموده است و ذکر کرده که «آب تخم خرفه هم با آب انار ترش دادن با آب کدوی بریان کرده و رب به و ریواج و حماض و ترنج و رب غوره و دوغ گاو سخت سود دارد و نیز فقاع که از آب دوغ ترش و آرد جو کنند و انار و سماق و دانه خرما در دهان داشتن تشنگی را بنشاند». نکته مهم دیگر در درمان این بیماری انجام فصد رگ با سلیق در اوایل بیماری است که البته به تناسب وضعیت بالینی بیمار تجویز می شود.
رازی در الحاوی مشابه همین مطالب را می فرماید لیکن در مورد ادویه علاوه بر اقاقیا، گل سرخ، گلنار؛ رب السوس و کافور را نیز اضافه می کند یا بسیاری دیگر از گیاهان را ذکر کرده و در نسخه های دیگری که برای سلس البول می آورد باز ترکیب های دیگری با ریباس یا گشنیز را نیز مطرح نموده است.
در نوع سرد این بیماری ابن سینا می گوید « بدون عطش نیست ولی ما این حالت را ندیده ایم و مطابق نظر علمای پیشین در این بیماران باید چیزهای لطیف داد تا تشنگی را فرو نشاند سپس به وسیله حقنه مکرر با مواد نرم اسهال داد سپس با حب صبر اسهال داد سپس سه روز بیمار استراحت کند و تدابیر تکرار شود سپس بعد از تناول غذا با ترب و امثال آن بیمار را به قی وادار کنند سپس با روغن مالی و بادکش و کمادات و بخورات به خصوص دست و پای بیمار را گرم کنند. چه بسا داروی محمر نیاز باشد، پس از چند روز استراحت، سوارکاری معتدل و دلک معتدل خصوصا در دست و پا و توصیه به گرفتن حمام گرم و نوشیدن شراب ریحانی میشود» (۵).

Group 168

نویسنده: دکتر جمیله مهدوی جعفری
منبع: مجله ی درمانگر – شماره (48 – 47) – پاییز و زمستان 1394 – صفحه 15

پاورقی:
1) Hasani-Ranjbar S, Larijani B, Abdollahi M. A systematic review of Iranian medicinal plants useful in diabetes mellitus. Archives of Medical Science. 2008.
2) (IDF) IDF. the global burden. http://wwwidforg/ diabetesatlas/5e/the-global-burden. 2012.
3) Organization WH. prevalence of diabetes in the WHO East- ern Mediterranian Region and Prevalence in Islamic Republic of Iran http://wwwwhoint. 2009.
۴) رازی، محمدبن زکریا، الحاوى فى الطب، چاپ هندوستان، کتابخانه طب دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، جلد ۱۰
5) ابو علی سینا ، شیخ الرئيس، قانون فى الطب، لبنان- بیروت به تصحیح ابراهیم شمس الدین – دار المكتب العلمیه – چاپ اول ج ۳
6) جرجانی، سید ،اسماعیل، ذخیره خوارزمشاهی، به تصحیح دکتر حسن تاجبخش، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۸
7) کرمانی، نفیس بن عوض، شرح الاسباب و العلامات، موسسه احيا طب طبیعی، جلد ۲،۱۳۸۷
8) ارزانی، محمد اکبر، طب اکبری، موسسه احیای طب طبیعی، جلد ۲، 1378
9) احمدیه، عبدالله. راز درمان. طبیب خادم طبیعت است. چاپ دوم. ج ۲. تهران: اقبال، ۱۳۷۷
10) اصغری، مجید و همکاران، بررسی و مقایسه بیماری ذیابیطس در طب سنتی ایران و بیماری دیابت در طب کلاسیک، فصلنامه تاریخ پزشکی، سال سوم، شماره نهم، زمستان۱۳۹۰
11) هاشم دباغیان، فتانه و همکاران، مروری بر گیاهان ضد دیابت در طب سنتی ایران و بررسی اثر بخشی آنها، فصلنامه گیاهان دارویی، سال یازدهم، شماره ۴۱، ۱۳۹۰
12) قرشی، علاء الدين ابى الحسن علی بن ابی الحزم، شرح بر قانون، نسخه الکترونیک عکسی از نسخه خطی مجلس شورای اسلامیارجاع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *